تاکسی بیسیم تهران

عیدتان سلامت!

عیدتان سلامت!
تین نیوز | بوی اسفند كه در شهر می‌پیچد،بیشترخانواده‌های ایرانی به فكر تدارك سفرهای نوروزی می‌افتند.انگارنوروز بی سفر رنگ و بویی ندارد.با این همه سفر هزینه‌بر است و از همه مهم‌تر؛ سرمایه جان مسافر در دستان جاده.به همین خاطر بسیاری ترجیح می‌دهند در روزهای عید كه جاده‌ها بیشترین حجم ترافیك را به خود می‌بینند، در خانه بنشینند و در زمان مناسب دیگری بار و بنه سفر ببندند.به هر حال، آنهایی كه لذت مسافرت در نوروز را با هیچ چیز دیگری عوض نمی‌كنند،می‌خواهند بیشترین سهم شادی را از سفر خود ببرند،اما كیست كه نداند یك سفر خوش و دل‌انگیز با تار و پود سلامت بافته‌شده‌است.یك سفر سالم و خاطره‌انگیز در گرو عوامل گوناگونی است؛از ایمن و استانداردسازی جاده‌ها و وسایط حمل و نقل گرفته تا رانندگی‌های ایمن و مطمئن.در آستانه سال نو و برای آگاهی شما از وضعیت جاده‌های ایران و چند و چون ناوگان حمل و نقل جاده‌ای،هوایی،ریلی و دریایی گفت‌و‌گویی داشتیم با وزیر راه و شهرسازی؛ دكتر عباس آخوندی. دكتر آخوندی كه دكترای اقتصاد سیاسی خود را از کالج رویال هالووی لندن گرفته، پیش‌تر سال 1372 در كابینه دوم هاشمی رفسنجانی وزیر مسكن و شهرسازی بود.وزیر راه و شهرسازی در این گفت و گو از سطح ایمنی جاده‌ها و همچنین اقداماتی در جهت بهینه‌سازی آنها برای شب عید سخن گفت و با امیدواری از ایمنی جاده‌ها و همچنین كاهش تصادفات احتمالی خبر داد.این گفت و گو را می‌خوانیم:

 
حمل و نقل جاده‌‌ای؛ترافیك روان و كاهش تصادفات

نزدیك به یك ماه است كه برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی در خانواده‌های ایرانی آغاز شده‌است. یك سفر سالم و شاد در گرو ایمنی راه‌های كشور اعم از زمینی، هوایی، ریلی و دریایی  و همچنین فراهم‌بودن امكانات لازم در ارتباط با ناوگان حمل و نقل است. از راه‌های حمل و نقل زمینی آغاز می‌كنیم كه بیشترین حجم مسافران را به خود اختصاص می‌دهد. وضعیت راه‌های زمینی كشور و همچنین سامانه حمل و نقل مرتبط با آن چگونه است؟

وضعیت كلی راه‌های كشور قابل قبول است اگرچه در سال‌های گذشته بودجه كافی برای نگهداری جاده‌ها صرف نشده و این امر از كیفیت رویه راه‌ها در برخی از محورها كاسته است. در مجموع كیفیت شبكه راه‌های كشور در مقایسه با كشورهای همسایه وضعیت بسیار بهتری دارد. نزدیك 2200 کیلومتر آزادراه، 14 هزار کیلومتر بزرگراه، 21.6 هزار کیلومتر راه اصلی چارچوب اصلی شبکه راه‌های کشور را تشکیل می‌دهند و حجم خودروی عبوری بسیار بالایی دارند. حدود 46.5 هزار كیلومتر راه فرعی و بیش از 130 هزار كیلومتر هم راه روستایی داریم. بنابراین حجم راه‌ها در ایران قابل اعتناست. از جهت نگهداری، حدود 40 درصد راه‌های ایران تا زمانی كه تصدی وزارت‌خانه را بر عهده گرفتیم در وضعیت نامناسبی قرار داشت. در این وضعیت نیاز به این بود كه هر چه سریع‌تر نسبت به روكش آسفالت و بهبود راه‌ها اقداماتی صورت گیرد. سال 92 حدود 4.6 میلیون تن آسفالت برای بهسازی و اجرای روكش آسفالت راه‌ها استفاده شد و در سال 93 دو برابر این مقدار یعنی 10میلیون تن. به هر حال سعی داریم كه وضعیت راه‌ها را به سطح استاندارد برسانیم. البته به هیچ وجه مدعی نیستیم همه راه‌های كشور وضعیت مناسبی دارند. هنوز با آنچه كه باید باشد، فاصله داریم. بنابراین تلاش وافری داریم تا برای سال آینده حدود 15 میلیون تن بهسازی و روكش آسفالت‌ها اجرا کنیم تا به نحوی بی‌توجهی سال‌های گذشته به روكش آسفالت جاده‌ها جبران شود.

نكته دیگر در ارتباط با ایمنی‌سازی جاده‌ها، ارتقای وضعیت علائم جاده‌ای است. سال گذشته و امسال اقدامات بسیار خوبی در تمام جاده‌ها به ویژه شریان‌های اصلی به منظور بازرسی ایمنی و نصب علایم جدید، ساماندهی شانه‌ راه‌ها، اجرا و بازبینی خط‌کشی‌ها و اصلاح نقاط پر‌حادثه انجام شده است. به عنوان مثال سال جاری 57 هزار کیلومتر خط کشی جدید و در 52 هزار کیلومتر از راه‌های شریانی (مجموع مسیر رفت و برگشت) عملیات ایمن سازی و نصب علائم اجرا شده است. از استانداری‌های سراسر كشور هم خواستیم كه همراه با شورای هماهنگی ترابری و ترافیك استان‌ها به این موضوع بپردازند.

ساخت استراحتگاه‌ها و توقف‌های بین‌راهی موضوع مهم دیگری است كه در برنامه بازبینی ایمنی راه‌های كشور مورد توجه قرار گرفته است. دستورعمل این كار صادر شده تا در همه راه‌های كشور ایستگاه‌ها یا توقف‌گاه‌هایی برای استراحت و آسایش مسافران پیش‌بینی شود و در تعدادی از مسیرها اجرای این امر آغاز شده است.

البته برخی محورها نیازمند توجه ویژه هستند، نظیر راه‌های منتهی به استان‌های شمال خصوصاً از مبدأ تهران. معمولا در این محور‌ها شاهد حجم ترافیك بسیار بالایی هستیم. در سال جاری تلاش کردیم تمرکز خاصی روی محورهای تهران‌-‌قزوین-رشت، فیروزكوه به قائمشهر، جاده هراز و جاده چالوس داشته باشیم. در جاده منجیل‌-‌ رودبار اقدامی فوری صورت گرفت كه ان‌شا‌ء‌الله برای تعطیلات نوروز آماده می‌شود و بخشی از قطعه باقی مانده در محدوده منجیل تکمیل و به بهره برداری می‌رسد. درست است كه كل تونل در محدوده منجیل-‌رودبار در کوتاه مدت قابل اجرا نیست اما در این منطقه تفکیک مسیر رفت و برگشت به منظور مدیریت ترافیک انجام شده است و انتظار داریم وضعیت ترافیکی این محدوده در سفرهای نوروزی شرایط قابل قبول‌تری داشته باشد.

با این اقدام ترافیك همیشگی آن منطقه رفع می‌شود؟

امیدواریم كه با این اقدام ترافیك این محدوده سامان‌دهی شود. همچنین در سال جاری طرح بهسازی و چهارخطه کردن محور فیروزکوه را به طور جدی در دستور کار قرار دادیم و خوشبختانه موفق شدیم این محور را با کیفیت بسیار مناسب‌تر از گذشته به تعطیلات نوروز برسانیم. بیش از 90 درصد این جاده به صورت دو باند رفت و برگشت به بهره برداری می‌رسد و کیفیت سفر در این مسیر افزایش می‌یابد. خصوصاً آنکه بسیاری از گلوگاه های ترافیکی این محور رفع می شود. به عنوان مثال، منطقه اوریم و منطقه ورسک به طور کلی به بزرگراه تبدیل شده است و تونل ورسک را در ایام نوروز افتتاح می کنیم که نقش موثری در روان سازی ترافیک در منطقه دارد. بخش‌های باقی مانده از این محور نیز با مدیریت ترافیکی همکاران ما در سازمان راهداری و پلیس راهور ساماندهی می‌شود و انشاءالله طبق برنامه‌ریزی فشرده‌ای که داریم بعد از تعطیلات نوروز عملیات بخش‌های باقی مانده که شامل چندین پل و تونل است تا تابستان تکمیل می‌شود و به بهره برداری کامل می‌رسد و سطح ایمنی و کیفیت محور فیروزکوه به سطح بسیار مناسبی ارتقا می‌یابد.

در جاده هراز كار بسیار مفصلی طراحی شده است و قصد داریم کل این مسیر را به بزرگراه با دو باند رفت و دو باند برگشت ارتقا بدهیم. این محور نیازمند ساخت 15‌دستگاه پل‌ و 20 دستگاه تونل است و عملیات اجرایی آن با سرعت خوبی در دست انجام است. انتظار داریم تا پایان تابستان 28 کیلومتر از محور از سمت مازندران تکمیل شود. برای تعطیلات نوروز هم ساماندهی و ارتقای ایمنی را در کل مسیر انجام دادیم و قطعاتی را هم به صورت چهار بانده اضافه کردیم. تونل امامزاده هاشم را هم در چند ماه گذشته به طور جدی ساماندهی کردیم و وضعیت نشت آب و وضعیت روشنایی و تهویه هوا در این تونل بسیار بهبود یافته و تجهیزات پیشرفته‌ای در آن نصب کردبم. در هر حال تكمیل كل این مسیر تا سال 1395 به طول خواهد انجامید.

در صحبت‌های‌تان به جاده چالوس هم اشاره كردید. برای این زیباترین و در عین حال یكی از جاده‌های پرترافیك و كشور چه اقداماتی صورت گرفته‌است؟

در جاده چالوس قطعه چهار آزاد‌راه حدود 90 درصد پیشرفت داشت، اما تصمیم گرفتیم با توجه به ایمنی جاده و ریزش‌های مداوم، در مقطعی این قطعه بسته و عملیات ساخت آن تکمیل شود و به لحاظ ایمنی به سطح استاندارد برسد. بیش از 40 میلیارد تومان صرف ایمنی‌سازی این قطعه شد و برای ایام نوروز با ایمنی و کیفیت مناسب به بهره‌برداری می‌رسد. البته نظیر این اقدامات برای دیگر مسیرهای پرتردد كشور نیز صورت گرفته‌است. برای مثال در مسیرهای اطراف مشهد، شیراز، اصفهان و... اقدامات موثری انجام شده است.

با توجه به نكاتی كه در خصوص ایمنی‌ و استاندارد‌سازی جاده‌ها در سال نو گفتید،پس قاعدتا مردم نسبت به سال قبل با اطمینان و اعتماد بیشتری می‌توانند در جاده‌ها تردد كنند؟

حتما همین‌طور خواهد بود. البته رعایت احتیاط و در نظر گرفتن ایمنی و شرایط خاص جاده باید همیشه مورد توجه هموطنان باشد.

بنابراین از آمار كشته‌شدگان حوادث جاده‌ای هم امسال كاسته خواهد شد.درست است؟

در نوروز گذشته وضعیت بهتری را نسبت به سال 92 داشتیم و تلفات جاده‌ای حدود 7درصد کاهش یافت و امیدوارم امسال هم با کمک مردم شاهد وضعیت بسیار بهتری در جاده‌ها باشیم.  البته این را هم در نظر داشته‌باشیم كه بخش عمده ایمنی در جاده‌ها به رفتار رانندگان بر‌می‌گردد. در سال گذشته هماهنگی خوبی با پلیس داشته‌ایم تا با رانندگان پرخطر كه هم برای خود و هم دیگران خطر ایجاد می‌كنند، نظارت و برخورد قاطع انجام شود. به همین منظور دوربین‌های سازمان راهداری و مراكز پلیس را یكپارچه كرده‌ایم و تخلفاتی كه توسط دوربین‌های سازمان راهداری ثبت شوند به سیستم پلیس راهور منتقل می‌شود. بیش از 620 دستگاه دوربین نظارت تصویری و 440 دستگاه دوربین کنترل سرعت در شریان‌های اصلی كشور مستقر  شده‌اند و در نظر داریم كه در آینده تعداد دوربین‌های کنترل سرعت را به 2200 عدد برسانیم. در این صورت می‌توانیم كنترل شریان‌های اصلی كشور را بهتر در اختیار داشته‌باشیم. بر همین اساس نه تنها سرعت لحظه‌ای هنگام عبور خودرو از برابر دوربین بلكه سرعت متوسط بین دو دوربین نیز كنترل می‌شود.

عده‌ای می‌گویند كه در روزهای پایانی سال به پایانه‌های اتوبوسرانی یا مراكز تهیه بلیت قطار رجوع می‌كنند و غالبا با نبود بلیت یا كمبود اتوبوس و قطار روبه‌رو می‌شوند.حتی برخی از شهروندان می‌گویند كه با وجود ثبت‌نام اینترنتی برای قطار باز هم با مشكلات مشابهی روبه‌رو شده‌اند چه تمهیداتی امسال برای رفع این قبیل معضلات اندیشیده‌اید؟

در خصوص حمل و نقل ریلی بیش از یك‌ماه گذشته برای پیش‌فروش بلیت اطلاع‌رسانی گسترده‌ای از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها صورت گرفت. حدود 60 درصد از فروش بلیت‌های قطار را به شكل اینترنتی اجرا كردیم. به لحاظ امكانات فنی این توان را داشتیم كه فروش بلیت قطار را صد‌درصد به صورت اینترنتی اجرا كنیم، اما احتمال آن می‌رفت كه عده‌ای امکان استفاده از اینترنت را نداشته‌باشند. به همین دلیل ناچار بودیم كه بخشی از فروش را به صورت مستقیم انجام دهیم. در هر حال افراد می‌توانستند در این مدت چه به صورت مستقیم و چه از طریق اینترنت اقدام به تهیه بلیت كنند. در خصوص حمل و نقل جاده‌ای هم به همین صورت‌ یعنی هم به شكل اینترنتی و هم مراجعه مستقیم به پایانه‌های اتوبوسرانی برای تهیه بلیت عمل كرده‌ایم.

در هر صورت عده‌ای از هموطنان به دلایل گوناگون تا روزهای آخر سال موفق به تهیه بلیت نمی‌شوند و در كناره جاده‌ها سرگردان می‌مانند.خود این مساله باعث ایجاد ترافیك سنگین و پرحجمی در روزهای پایانی سال در سطح جاده‌ها می‌شود. چه پیش‌بینی‌هایی برای این گونه موارد اندیشیده‌شده‌ و اگر این قبیل افراد در روزهای پایانی سال به پایانه‌های اتوبوسرانی یا مراكز تهیه بلیت قطار مراجعه كنند،می‌توانند بی‌دردسر و با آرامش به مقصد برسند؟

همان‌گونه كه می‌دانید، هم ناوگان بخش حمل و نقل جاده‌ای و هم ناوگان ریلی در اختیار بخش خصوصی است. كاری كه ما می‌توانیم بكنیم این است باید مطمئن شویم كه حداكثر عرضه در شرایط رقابتی صورت بگیرد. بنابراین تلاش می‌كنیم كه عرضه را حداكثری و اطمینان ایجاد کنیم كه ناوگانی از سرویس خود خارج نشود. در هر صورت در ایام پیک سفر حتماً یک عدم توازنی میان عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود خصوصا در سه روز اول نوروز لذا خانواده ها هم می توانند مدیریتی در انتخاب ایام سفر داشته باشند تا به نحوی میزان سفر در طول نوروز توزیع شود در این حالت ظرفیت ناوگان جاده ای و ریلی پاسخگویی خوبی خواهد داشت. در ضمن مسلما كسانی كه تهیه بلیت را به روزهای آخر سال موكول می‌كنند، طبعا با مشکلاتی در تهیه آن مواجه خواهند شد.

به هر حال در كنار افرادی كه به گفته شما سهل‌انگاری كرده‌‌اند،افرادی هم  پیدا می‌شوند كه به دلیل بیماری،كهولت سن،داشتن كودك و... موفق به تهیه بلیت نشده‌اند.آیا این افراد هم باید به سرنوشت گروه اول دچار شوند یا می‌توانند امیدوار باشند كه در روزهای پایانی بدون نگرانی و دغدغه راهی مقصد خود شوند؟

به هر صورت ما تلاش خود را می‌كنیم که ظرفیت موجود را برای ایام نوروز به بهترین نحو مدیریت کنیم تا هم وطنان از حداكثر ظرفیت جا به جایی و کیفیتی مناسب برخوردار شوند.

نوروز؛آغوش گشوده الهی

از دید من نوروز آن نفحه الهی است كه خداوند بواسطه آن آغوش خود را می‌گشاید و یك‌بار دیگر تمامی موجودات را با مهربانی در آغوش خود می‌گیرد. بنابراین نوروز سلام خدایی است به طبیعت و تمام موجودات. ما انسان‌ها هم باید از این پدیده الهام بگیریم و به یكدیگر سلام كنیم. از دید من سلام جان‌مایه نوروز است. این حسن سلیقه ایرانیان را نشان می‌دهد كه این روز را به عنوان سال نو خود برگزیدند. این نشان از عمق دید و جهان‌بینی ایرانی دارد. پیش از مسوولیتم همیشه سعی می‌كردم روز عید را سفر نروم و بیشتر دید و بازدید از بزرگ‌ترها را انجام دهم. معمولا پس از عید به سفر می‌رفتم. دید و بازدید و به جا آوردن صله رحم بسیار با ارزش است. از زمانی كه مسوولیت این وزارت‌خانه را پذیرفته‌ام، وضعیت تغییر كرده و همیشه در نوروز نگران وضعیت جاده‌های كشورهستم(خنده).

حمل و نقل ریلی؛ ریل‌های هوشمند

برای گسترش حمل و نقل ریلی چه كارهایی صورت گرفته‌است؟

در خصوص حمل و نقل ریلی دو كار عمده انجام داده‌ایم؛ اول یک بحث کلان در مورد حمل و نقل حومه را پیگیری می‌کنیم. بحث حومه شهرها خیلی جدی است. همین اتوبان تهران‌- ‌كرج را در نظر بگیرید. روزانه بیش از 114هزار وسیله نقلیه در این مسیر عبور می‌كند. قاعدتا این وضعیت را باید با گسترش قطار حومه‌ای مدیریت كرد. بی‌تردید با گسترش جاده نمی‌توان بر این مشكل فائق آمد. همین بحث درباره جاده تهران‌-‌قم و تهران‌-‌ گرمسار و تهران-‌ورامین وجود دارد. بنابراین باید پارادایم‌ حمل و نقلی را در اطراف شهرها و حومه‌ها از جاده به سمت ریل تغییر دهیم. در گذشته مفهومی به نام حمل و نقل حومه‌ای در وزارت راه نداشتیم. در سال گذشته بخش ویژه‌ای را در وزارت‌خانه ایجاد كردیم كه وظیفه‌اش توسعه حمل و نقل حومه‌ای است. باید حمل و نقل حومه را در كلانشهرها مورد مطالعه جدی قرار داد. به همین دلیل تلاش می‌كنیم تا راه‌آهن‌های حومه شهرهای بزرگ را چهار‌خطه كنیم. اگر بتوان مسیرهای ریلی تهران را چهار‌خطه كرد قاعدتا از حجم ترافیك‌های جاده‌ای در جاده تهران-‌كرج یا تهران به ورامین كاسته‌خواهد‌شد. در حوزه ریلی قراردادهای مربوط به تهران – كرج و تهران به ورامین و گرمسار امضا شده و كارهای مربوط به مسیر تهران به قم در حال اجراست. بحث دیگر در حمل و نقل ریلی ارتقای ضریب بهره‌وری مسیرهای ریلی موجود است. در حال حاضر طرح تراک‌بندی مسیرهای پرتردد ریلی را در دست اجرا داریم تا بتوانیم تعداد قطار بیشتری را به صورت هم‌زمان  روی یک مسیر ریلی مدیریت کنیم. با تراک بندی مسیر ها و ایجاد سامانه های ریلی هوشمند، می توانیم با حفظ کامل ایمنی، فاصله زمانی میان دو قطار را کاهش دهیم و به این ترتیب ظرفیت مسیر موجود چندین برابر می شود و سرعت سیر افزایش یافته و توقف طولانی قطارها در مسیر نیز کاهش می یابد. امسال كل مسیر هزار كیلومتری تهران به مشهد را تراک‌بندی کردیم و ظرفیت و ایمنی این مسیر رشد بسیار قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت. 4600 کیلومتر دیگر از مسیرهای ریلی نیز در سال‌های آینده تراک‌بندی می‌شود.

حمل و نقل هوایی؛ نیازمند سرمایه‌گذاری‌‌های جدید

در ارتباط با ایمن‌‌سازی ناوگان حمل و نقل هوایی چه اقداماتی صورت گرفته‌است؟

ناوگان حمل و نقل هوایی همواره در حد استانداردهای بین‌المللی عمل كرده‌است. مشكل اصلی ما در حمل و نقل هوایی به فاصله میان عرضه و تقاضا بر‌می‌گردد. این را هم توجه داشته‌باشیم كه صنعت حمل و نقل هوایی ما به‌شدت متاثر از تحولات بین‌المللی است. بنابراین بیشترین ضربه را از تحریم خورده‌است. با توجه به جمعیت جوان كشور ما همچنین تقاضای رو به رشدی که در زمینه استفاده از حمل و نقل هوایی داریم، متاسفانه سرمایه‌گذاری متناظر با این تقاضا صورت نگرفته‌است. البته نحوه خصوصی‌سازی كه در صنعت حمل و نقل هوایی صورت گرفته یكی از موانع افزایش سرمایه‌گذاری بوده‌است. سرمایه‌گذاری‌های جدید در این صنعت نیز عمدتاً در مسیر خرید هواپیماهای دست‌دوم و كهنه بوده‌است. بنابراین مشكل حمل و نقل هوایی ما مربوط به بحث ایمنی نمی‌شود. اگر هواپیمایی ایمنی نداشته‌باشد، اجازه پرواز نخواهد داشت. مشكل ما در حمل و نقل هوایی ضعف سرمایه‌گذاری و كمبود سرمایه‌گذاری مستمر است که این امر ریسک‌های ایمنی و وقوع حوادث غیر قابل پیشگیری را افزایش می‌دهد. در 10 سال گذشته فرودگاه‌ها و ناوگان هوایی رشد جدی نداشته‌اند. در سال گذشته خوشبختانه رشد در ناوگان هوایی داشتیم با این حال میزان تقاضا بسیار بیش از اینهاست و به همین دلیل به عنوان یك مقام مسوول شرمنده مردم هستم كه امكان عرضه کافی و مناسب را در این زمینه نداریم. امیدواریم كه شرایط تحریم تغییر كند تا امكان سرمایه‌گذاری جدی در صنعت حمل و نقل هوایی صورت گیرد.

یعنی اگر تحریم‌ها برداشته شود می‌توان به استاندارد‌سازی صنعت حمل و نقل هوایی امید بست؟

بله؛ امكان خرید هواپیماهای نو فراهم می‌شود. خرید هواپیماهای 15 یا 20 ساله دست دوم در شأن ملت ایران نیست. گذشته از هواپیماهای نو نیازمند نوسازی سامانه‌های ناوبری نیز هستیم. البته نوسازی حمل و نقل هوایی بسیار هزینه‌بر است. خرید یك هواپیمای متوسط چیزی حدود 50 میلیون دلار خرج بر‌می‌دارد. هواپیماهای غول‌پیكر هم بین 150 تا 300 میلیون دلار هزینه در بر‌می‌دارند. اگر بخواهیم 50 تا 60 هواپیمای نو داشته‌باشیم حدود 9 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری باید انجام شود. بنابراین سرمایه‌گذاری در صنعت هوایی بسیار كلان و عظیم است. ساخت و گسترش فرودگاه‌ها هم دست‌كمی از خرید هواپیمای نو ندارد. قرار بود كه گنجایش فرودگاه امام خمینی از شش  میلیون به 50 میلیون مسافر در سال برسد. این كار نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است. سرمایه‌گذاری‌های مشابهی باید در دیگر فرودگاه‌های كشور مثل فرودگاه اهوازو مشهد  صورت بگیرد. ما در تنگنای مالی شدیدی قرار داریم و صنعت هوایی در این 10ساله اخیر بیشترین فشار را متحمل شده‌است.

حمل و نقل دریایی؛در حد تفریحات موسمی

در مقایسه با سامانه‌های حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی، سامانه حمل و نقل دریایی چندان شكوفا نیست. شاید یكی از دلایل این امر به جا‌نیفتادن فرهنگ استفاده از وسایط نقلیه دریایی برگردد. حال این كه گسترش این صنعت و ترغیب مردم به استفاده از آن، مشكلات سایر وسایل حمل و نقل از قبیل آلودگی هوا را ندارد. در زمینه گسترش این صنعت و  فرهنگ‌سازی در استفاده از آن چه كارهایی انجام شده ‌است؟

همان‌طور كه شما گفتید در زمینه استفاده از وسایط نقلیه دریایی مساله فرهنگی هم دخیل است. فرضا پایانه مسافری خرمشهر پایانه مدرن و خوبی است، اما كمتر از 10 درصد از ظرفیت این پایانه استفاده می‌شود. اساسا درخصوص استفاده از حمل و نقل دریایی فرهنگ‌سازی مناسبی انجام نشده و امکانات کافی نیز ایجاد نشده است. در حالی كه در شهری مثل استانبول چه به عنوان تفریح و چه به برای جابه‌جایی مسافر، كشتی و اتوبوس‌های دریایی و اسکله‌های مسافری متعدد پیش‌بینی شده است. در خرمشهر اتوبوس‌های دریایی راه اندازی شد اما از آنها استقبال زیادی نشده‌است. سامانه حمل و نقل دریایی در ایران فقط در حد تفریحات موسمی مثل ایام نوروز و تابستان استفاده می‌شود. چنین شرایطی قاعدتا برای سرمایه‌گذار صرفه اقتصادی ندارد. با این حال در نوروز برای جابه جایی 9 میلیون نفر در ناوگان دریایی آمادگی وجود دارد.

به عنوان یك مقام مسوول چه توصیه‌هایی به مردم هنگام سفرهای نوروزی دارید؟

تمام هم و غم ما این است كه مردم سفری ایمن و مطمئن داشته‌باشند و از تعطیلات‌شان حداكثر لذت را ببرند و با آرامش بهتری سال نو را آغاز كنند. خواهشم از مردم عزیز این است كه با برنامه‌ریزی اقدام به سفر و در حین سفر از شتاب پرهیز كنند تا رانندگی كم خطری داشته‌باشند. نحوه رفتار راننده‌ها واقعا موضوع مهمی است. هیچ دولتمری نمی‌تواند از جانب 20میلیون نفری كه پشت فرمان می‌نشینند، تصمیم‌گیری كند. خود این 20 میلیون نفر باید در حفظ ایمنی خود و دیگران بكوشند و از رفتارهای پرخطر در حین رانندگی پرهیز كنند. ما تمام تلاش مان را برای مهیا کردن سفری ایمن به کار گرفته ایم، اما در نهایت این رفتار رانندگان است که میزان کیفیت و ایمنی سفر را تعیین می‌کند. امیدواریم كه این گونه رفتارهای پرخطر روز‌به‌روز در جامعه ما كاهش یابد.

مژده نوروزی

چند مژده می‌توانم به هموطنان عزیزمان بدهم: در مورد مسیر تهران–شمال، یكی رفع گلوگاه منجیل است. دیگری احداث و بهره‌برداری از تونل ورسك در محور فیروزکوه است. همچنین مسیر فیروز‌كوه به قائمشهر به لحاظ مشخصات جاده‌ای بهبود اساسی یافته است. .در نهایت قطعه چهارآزادراه تهران – شمال هم نوروز امسال با وضعیت مطلوب‌تری به بهره‌برداری می‌رسد. در كنار این اقدامات  می‌توان به موارد جزیی‌تر هم اشاره كرد مثلا كل كنار گذر ساری تكمیل شده‌است. در نتیجه توقف‌های ترافیکی در ساری برطرف می‌شود. همچنین بخش عمده‌ای از كنار‌گذر بابل در ایام نوروز زیر بار ترافیک می‌رود و ورودی چالوس هم سامان‌دهی كلی می‌شود.

Read more http://tinn.ir/vdcjhxex.uqemazsffu.html


تاکسی بیسیم تهران در فیسبوکتاکسی بیسیم تهران در گوگل پلاستاکسی بیسیم تهران در توئیترتاکسی بیسیم تهران در یوتیوبفید تاکسی بیسیم تهران

تماس رایگان با تاکسی بیسیم تهران 1828